Gebelik Kaşıntısı

Gebelikte KaşıntıNedir? Çeşitli nedenlere bağlı oluşarak, yalnızca gebelikte görülen ve kişiyi olukça rahatsız edebilecek boyuta çıkabilen bir durumdur. Bazen ciltte kızarıklık, morarma, kabuklanma, döküntü gibi lezyonlarla birlikte olabilirken, genellikle cilt üzerinde hiçbir belirti olmadan şiddetli kaşıntı olabilir. Gebelik kaşıntısı denen durum, karın duvarında çatlaklara bağlı oluşan veya el ve ayak tabanlarındaki kızarıklığa eşlik eden kaşıntıdan farklı ve çok daha şiddetlidir. Kaşıntı önce karın bölgesinden başlayarak, kalça bölgesi, kollar ve bacaklara doğru yayılır.

Neden oluşur? Gebelik sırasında artan hormonların veya bunların vücuttaki yıkım ürünlerinin tetiklemesiyle oluşabilen gebelik kaşıntısı, farklı nedenlerden de kaynaklanabilmektedir. Gebeliğe bağlı safra yollarında tıkanma (gebelik kolestazı), gebelik ekzeması, gebelik ürtikerial döküntüsü gibi çeşitli durumlar kaşıntı nedenleri arasındadır.

Nasıl seyreder? Genellikle gebeliğin ikinci yarısından sonra (özellikle son üç ayda) başlar ve doğum sonrası 2-3 hafta içinde ortadan kaybolur. Kaşıntının çok fazla olması, şiddetli bulantı kusma eklenmesi, beraberinde sarılık olması, tansiyonun artması durumunda vakit geçirmeden doktora başvurulmalıdır.

Önlem alınabilir mi? Her şiddetli kaşıntı durumu mutlaka doktor tarafından dikkatlice incelenmelidir. Çünkü kaşıntının sebebine göre farklı önlem ve tedaviler söz konusu olacaktır.

Tedavisi var mı? Gebelik kaşıntısının tedavisinde doktor önerisine göre öncelikle bölgesel krem veya losyon uygulaması şeklinde olup, bu tedavi yetmez ise ağızdan ilaç kullanılması tercih edilebilir. Hamileliğin ilk üç ayı haricinde şiddetli kaşıntının tedavisinde ağızdan ilaç kullanımı mutlaka bir dermatoloğa ve kadın-doğum uzmanına danışılarak yapılmalıdır.

Harici resimler 7