Gebelik ve Selülit

Gebelikte SelülitNedir? Genellikle kalça ve bacak bölgelerindeki derinin portakal kabuğu görünümü almasına selülit denir. Selülit sıradan bir yağlı doku değildir. Özellikle deriye yakın yağ dokusunun hasara uğramasıyla oluşur. Yağ dokusu etrafındaki liflerin (kollajen ve elastin) yapısının bozulmasıyla, yağ hücreleri küçük lobüller halinde sıkışarak “portakal kabuğu” görünümü ortaya çıkar.

Neden oluşur? Hormonların önemli düzeyde değişim gösterdiği ergenlik, menopoz gibi dönemlerin yanında gebelik sürecinde de selülit’in görülme sıklığı artmaktadır. Hamilelik sırasında artan hormonlar (östrojen), selülit oluşumuna neden olmaktadır. Ayrıca, kişinin genetik yapısı, metabolizma hızı, dolaşım sistemi, sindirim ve boşaltımda yaşadığı sorunlar, doğum kontrol haplarının kullanılmış olması, alınan hormon ilaçları, dengesiz ve düzensiz beslenme, aşırı hareketsizlik, stres, sigara ve alkol tüketimi de selülit oluşumuna etki eden faktörlerdir. Gebelik sırasında selülitteki artışın ikinci bir sebebi artan kilolar ve hareketsiz yaşam tarzıdır.

Nasıl seyreder? Hamilelik sırasında özellikle son aylarda artış gösteren selülit görünümü, doğum sonrası bir miktar gerilese de önceki haline ne yazık ki dönememektedir.

Önlem alınabilir mi? Sağlıklı bir gebelik geçirmek için yapılacak uygulamalar, hamilelik sırasında oluşan selülit artışını da sınırlı tutmaya yarayacaktır. Bunlar;

• Gün içerisinde bolca sıvı alınmalı ve doktorunuzun izin verdiği ölçüyü dikkate de alarak, 2 litre altına inmemelidir.
  • Yemeklerde tuz kullanımı kısıtlanmalıdır
  • Yağ tüketimi azaltılmalı. Özellikle bitkisel kökenli yağlar kullanılmalıdır. *Basit şekerleri içeren gıdalar daha az tüketilmelidir
  • Çikolata ve kolalı içecekler çok tüketilmemelidir. Kahve de çok az tüketilmelidir.
  • Fast food’tan mümkün olduğu ölçüde uzak durulmalıdır.
  • Bol miktarda salata ve sebze yenmeli ve katkı maddesi içeren gıdalardan uzak durulmalıdır
  • Banyo yaparken, özellikle bacaklara kese yapılmalı ve sıcak su ile yıkanılmaktan kaçınılmalıdır.
  • Düzenli olarak egzersiz yapılmasının çok faydası olacaktır.
  • Yüksek topuklu ayakkabılar giyilmemelidir.

Tedavisi var mı? Hamilelik sırasında selülit tedavileri uygulanamaz. Sadece yukarıda verilen öneriler çerçevesinde selülit gelişimini azaltılmaya çalışılması en doğru yaklaşımdır. Hamilelik sırasında her ne kadar ciltten emilmediği, etkisinin sınırlı olduğu söylense de selülit kremleri kullanılmamalıdır. Bu kremlerin içerdiği etkin maddelerin bebeğe etkileri hakkında yapılan araştırmalar sınırlıdır. Her şeye rağmen yinede selülitiniz olabilir. Doğum sonrası mezoterapi, lipoliz, MLS, elektrostimulasyon, infrared ışınları, endermoloji-LPG, oksijenterapi gibi birçok yöntem değişik derecelerde selülit tedavisinde faydalı olmaktadır.

Harici resimler 7