Spor ve Cilt Hastalıkları

Spor ve Cilt Hastalıkları | DK Klinik

Düzenli fiziksel aktivitede bulunan kişiler ister profesyonel sporcu olsun isterse sağlıklı yaşam için egzersiz yapsın, çok büyük oranda hayatının bir döneminde cilt sorunları ile karşılaşacaktır.

Bu durumların önceden bilinmesi; erken tanınması ve hatta önlenmesi açısından önemlidir. İstatistiksel olarak yapılan takiplere göre dermatolojik sorunlar %10-15 arasında antrenman kaybına neden olmaktadır.

Sporcularda sık görülen cilt sorunları şunlardır:

Tırnak batması: Genellikle yanlış ayakkabı seçimine bağlı olarak, en sık ayak başparmağı tırnağının, tırnak yatağına batmasıdır. Ağrılı bir durumdur. Erken önlemi alınmazsa, tırnak teli, B/S bant uygulaması, kısmi tırnak çıkarımı hatta tırnağın tamamen çıkarılması ile tedavi edilebilir. Detaylı bilgi için ayak sağlığı sayfamızı ziyaret edebilirsiniz: www.dk-klinik.com.tr/ayak-sagligi.

Ayaktaki deri altı kanamaları: Genellikle şiddetli darbeler sonucu deri altında görülen kanamalardır. En sık topuk ve ayak başparmağında görülür. Kanamadan bir süre sonra darbe alınan yer siyah renge dönebilir. Önemli derecede ağrı, kemik ve tendonlarda bir hasar yoksa bir şey yapılmasına gerek yoktur. Bir süre sonra geçecektir.

Tırnak mantarı: Terleyen ayaklardan dolayı nemli ortam, hava almayan ayakkabılar, küçük ama tekrarlayan darbeler zemininde gelişen enfeksiyondur. Bulaşıcı olduğundan dolayı başkalarının çorap, ayakkabı, terliğinin giyilmesi ve yalın ayak ile dolaşılması oluşması açısından risk yaratmaktadır. İnatçıdır ve tedavisi oldukça uzun sürer. Tedavi edilmediği takdirde tırnak harabiyetine kadar gidebilmektedir.

Nasır: Tekrarlayan mikro-travmalar, basılar sonucu oluşan lokal deri kalınlaşmalarıdır. Mutlaka önlemi alınmalıdır, aksi takdirde performansta önemli düşüklük yapabilir. Tedavinin düzenlemesi yanında mutlaka sebep olan faktörlerin uzaklaştırılması gerekmektedir.

Siğil: Human papilloma virüs etkenine bağlı olarak gelişen bulaşıcı bir durumdur. Sporcularda genellikle yalın ayak dolaşmaya bağlı bulaşan, ayak tabanında sık görülen küçük sertlikler şeklinde oluşumlardır. Koter veya dondurarak yakma, lazer ve kimyasal eriticiler ile tedavi edilebilmektedir.

Molloscum contagiosum: Bu da human papilloma virüsün yaptığı bir çeşit bulaşıcı siğil hastalığıdır. Çok küçük, tedavi edilmediği sürece sayısı gittikçe arttan, inci tanesi gibi görülen, parlak oluşumlardır. Serttir, içinde peynirimsi bir madde bulunur. Genellikle mekanik olarak, kazıma işlemi ile tedavi edilmelidir.

Su toplanması (travmatik bül): Sürtünmeye bağlı derinin üst tabakası altında su toplanması durumudur. Steril ortamda açılarak, mutlaka kapatılmalıdır. Tekrarlıyorsa, nedene yönelik önlem alınmalıdır.

Mantar enfeksiyonları: Düzenli spor yapmanın getirdiği nemli ve sıcak zemin üzerine havlu, çorap, şort, tişört gibi şahsi eşyaların paylaşılması ile kasık ve koltuk altı bölgelerinde mantar enfeksiyonları ile karşılaşılmaktadır. Kızarma, sulanma, kaşıntı belirtileri vardır. Uygun ilaç ve kremler ile tedavi edilmelidir.

Genital bölge virüs enfeksiyonları: Paylaşılan spor giysilerine bağlı olarak, genital bölgede siğil veya herpes enfeksiyonları görülebilir. Önlemleri alınmadığı takdirde kısa sürede yaygınlaşabilir.

Miliaria (isilik): Ekrin tip ter bezi kanallarının tıkanması sonucu oluşan kırmızı kabarıklıklardır. Çok terleme, sıcak, hava dolaşımını engelleyen sentetik giysilere bağlı oluşabilmektedir. Ortamın klimatize olması, sık atlet değiştirilmesi, pamuklu giysileri tercih edilmesi ve hafif kortizonlu kremler ile tedavi edilmektedir.