Uçuk Hakkında Bilinmesi Gereken 10 Madde

Uçuk ciddi sağlık problemlerine yol açmasa da verdiği kozmetik rahatsızlık ve acı ile hayat kalitesini etkileyen virüslerin neden olduğu, sinir hücrelerine tutunan bir enfeksiyondur.

Uçuk hakkında bilmeniz gerekenleri 10 maddede listeledik:

1- Uçuk, direkt temasla kişiden kişiye kolay şekilde bulaşır.

• Ayrıca aynı çatal, kaşık ile yemek ya da aynı kaptan yemek yeme, aynı havluyu kullanma
  • Öpüşme
  • Bir ruj ya da dudak nemlendiricisini birden fazla kişinin kullanması

gibi nedenler uçuğun bulaşmasındaki öncül sebeplerdir.

2- Uçuk kendiliğinden geçebilir ama tedavisinde acyclovir, famciclovir ve/veya valacylovir etken maddeleri bulunan ilaçlar kullanılır. Bu ilaçlar virüsün bir başkasına bulaşma ihtimalini de azaltır.

Doktorun tavsiyesine göre krem ya da tablet formunda kullanılabilir.

3- Bir kez uçuk ile karşılaşan kişi hayatı boyunca virüsü vücudunda taşır. Semptomlar belli olmasa bile virüs hayat boyunca sinir hücrelerinde yaşamaya devam edecektir. Stres, bağışıklık sisteminin zayıflaması, güneş ışınlarına maruz kalma, ateş, viral enfeksiyon, hormonal değişiklikler ve güneş yanıkları uçuk virüsünün vücutta aktif hale gelmesinde tetikleyici rol oynar.

4- Bazı kişiler düzenli aralıklarla uçuk çıkarırken bazı kişilerde uçuklar düzensiz aralıklarla çıkar.

5- Uçuk olarak dilimize geçen kelimenin İngilizcesi ''cold sore'' dur ve ''cold sore'' , soğuk kaynaklı yara'' olarak çevrilebilir. Çünkü uçuk hava sıcaklığının düşmesi ile birlikte, sonbahar ve kış aylarında daha sık görülür.

6- Soğuk havalardaki şiddetli rüzgarlar dudakları ve çevresini kurutur bu da uçuğun yaşaması için elverişli bir ortam sunar. Kışın uçuğun yaygınlaşmasının bir diğer nedeni de kışın güneşin daha az görünmesine bağlı olarak D vitamini ihtiyacımızın karşılanamaması, C vitamini yönünden zengin olan meyvelerin mevsime bağlı olarak tüketilememesi ve bağışıklık sistemimizin zayıflamasıdır.

7- Uçuk ile daha az karşılaşmak için özellikle havalar soğuduğunda bağışıklık sistemi güçlü tutulmalıdır. Farklı renklerdeki sebze ve meyveler tüketilmeli, dengeli beslenme tercih edilmeli, doktor tavsiyesine göre D vitamini desteği alınmalı ve bol su tüketilmelidir.

8- Araştırmalara göre uçuk virüsünü vücudunda taşıyan kişilerin %87'si belirti görmediği için ya da gördükleri belirtileri alerjik reaksiyon gibi başka rahatsızlıklarla karıştırdıkları için bu durumun farkında değildir. Uçuğunuzun çıkmaması vücudunuzda uçuk virüsünün olmadığı anlamına gelmez.
20'li yaşlarda virüsü vücudunuza almış ama ilk defa 40'lı yaşlarınızda belirtilerini görmeye başlamış olabilirsiniz. Araştırmalar dünya üzerindeki nüfusun %67'sinin vücudunda uçuk virüsünü taşıdığını ortaya koymaktadır.

9- Dudak ve çevresinde çıkan yaralar uçuğun tek belirtisi değildir. Kas ağrısı, kaşınma, karıncalanma, yorgunluk ve ateş gibi belirtiler görülebilir.

10- Herpes hastalığına Tip 1 ve Tip 2 denen iki ayrı virus türü neden olmaktadır. Dudak ta bulunan uçuk çok büyük oranda Tip 1 Herpes olarak da adlandırılan virüs ile oluşurken, Tip 2 virüs cinsel yolla bulaşan bir hastalıktır ve genital bölgelerdeki uçuk benzeri hastalığa neden olmaktadır.

Herpes hastalığının her iki tipinin teşhis ve tedavisi dermatoloji uzmanlığının konusudur.