Ciltte Tavuk Derisi Görünümü – Keratosis Pilaris Nedir?

Keratosis Pilaris Nedir?

Cildin üzerinde görülen şişkinlik, kızarıklık, yumru gibi belirtileri olan birçok cilt hastalığı vardır.

Her ne kadar hastalık olarak nitelendirilmese de bunlardan biri halk arasında tavuk derisi olarak dillendirilen, tıbbi ismi ''Keratosis Pilaris'' olan bir deri görünümüdür. Cildi bu şekilde görünen birçok kişi cildini tüyleri yolunmuş tavuğa benzetir. Bazı kişiler zımpara kağıdına benzetir ve keratosis Pilaris'in görüntüsünü tanımlamak için cildin üzerinde kırmızı benek, tümsek gibi çeşitli tabirler kullanır.

Toplumda her 4 kişiden 1'inde görülen tavuk derisi, erkeklere nazaran kadınlarda daha sık görülür. Bu kırmızı ya da beyaz renkte olan, sivilce görünümüne sahip tümsekler hemen hemen hiç kaşıntı yapmaz ya da canı acıtmaz.

Keratosis pilaris, keratin maddesinin çoğalması sonucunda oluşur. Keratin, cildi enfeksiyonlardan korur ve cilt hücrelerinin fonksiyonlarını doğru yapmasını sağlayan bir proteindir.

Ciltteki keratin miktarının neden arttığına dair kesin bir görüş yoktur fakat genetik yatkınlığın etkili olduğu kanısı hakimdir.

Keratosis Pilaris'e ağırlıklı olarak bacak, kalça ve kol derisinde rastlanır.

keratosis_pilarisKışın genel olarak artış gösterir. Bunun sebebi kış aylarında nemin azalması ve cildin kurumasıdır. Özellikle yüzde bulunan pütürler - her ne kadar yüzde görülme sıklığı düşük olsa da - iltihaplanabilir ve ciltte ize neden olabilir.

Genellikle 30 yaşından sonra kaybolmaya başlar. İleri yaşlarda nadiren görülür. Ağırlıklı olarak çocuklarda ve ergenlik çağındaki kişilerde görülür.

Tıpta bir hastalık olarak nitelendirilmeyen tavuk derisinin tedavisi tıbbi olarak gerekli görülmese de, görünüşü itibariyle görünüşünden rahatız olanlar tedavi isteyebilir. Başka bir deyişle tavuk derisi görünümü medikal değil kozmetik bir olgudur.

Psikolojik etkileri olabilir.

Nemlendirici losyonlar ya da kremler görüntüyü iyileştirebilir. Alfohidroksi asitler, topikal retinoidler ve lazer tedavisi görüntüyü nispeten iyileştirme becerisine sahip tedavi yöntemleridir.

Uygulanan tedavi kesildiğinde derinin eski görünümüne yeniden kavuşmaktadır. Bu yüzden tedavi etkisi görüldüğü müddetçe sürekli olmalıdır.